Kelakorvaus

Tiesithän, että hankkiessasi ensiapukoulutuksia voit olla oikeutettu 60% KELA -korvaukseen?

• Edellytyksenä, että organisaatiolla on työterveyshuolto järjestettynä / Riittää siis, että lakisääteinen terveydenhuolto toteutuu yrityksessä.
  • Todetut tarpeet on kirjattu toimintasuunnitelmaan / Toimintasuunnitelmaan tulee mainita, että henkilöstölle järjestetään ensiapukoulutusta.
  • Ensiapukouluttajalla tulee olla ensiavun ja terveystiedon kouluttajakoulutus (ETK) / Uudenmaan Koulutuskeskus Oy:n kaikilla ensiapukouluttajilla on tämä pätevyys
  • Korvaus on enimmillään 60 %, kuitenkin vuotuisen enimmäismäärän puitteissa ja KELAN tekemän päätöksen mukaan.
  • Työnantajat hakevat korvausta 6 kk:n kuluessa tilikauden päättymisestä
  • Yrittäjät hakevat korvauksen 6 kk:n kuluessa laskun maksusta

Uudenmaan Koulutuskeskuksen kouluttajilla on ensiavun ja terveystiedon kouluttajakoulutus, ETK. Ensiapukurssimme täyttävät kelan vaatimukset.

Työnantajalla on työturvallisuuslain perusteella velvollisuus huolehtia ensiavun järjestämisestä työpaikalla (lakisääteinen työterveyshuolto.

Korvauksen hakeminen

Ensiapuvalmiuden ylläpidosta aiheutuneista kustannuksista työnantaja voi hakea korvausta tilikausittain samalla korvaushakemuksella, jolla haetaan korvausta työterveyshuollon kustannuksista. Hakuaika on kuusi (6) kuukautta tilikauden päättymisestä.

Lue lisää Kelan sivuilta

Huomioithan, että vaikka ensiapuvalmiuksien tulee olla osa työterveyshuollon suunnitelmaa, korvauksen saamiseksi koulutusta ei tarvitse hankkia työterveysasemaltanne.

Jätä yhteydenottopyyntö

Thank you! Your submission has been received!